16 June 2012

Alle dagen Sinterklaas


De goede man met de schimmel tussen de benen komt al een tijdje niet meer op 6 december bij me langs. Waarschijnlijk ben ik de laatste jaren niet zoet genoeg of zing ik teveel liedjes die eindigen op: “…leg iets in mijn l-aarsje, danku Sinterkl-aarsje!”.
Je hoort me echter niet klagen, want het laatste jaar lijkt het wel alle dagen Sinterklaas en zelfs zonder dat de mijter, de staf of de roe eraan te pas komen.
Italië, ik ben er al geweest, op werkbezoek en een aantal keer met de racefiets. Steeds op dezelfde magische plaats in het dorpje Feltre, 60 km boven Venetië. Het warme onthaal van de Italianen, de gezellige flair en bovenal hun liefde voor véél en lekker eten, spraken telkens tot mijn verbeelding. Italië heeft mijn hart gestolen. Toch waren de bezoekjes nooit compleet. Het zicht vanuit het kantoor op de bergen en enkele tochtjes met de racefiets scherpten mijn welbekende honger naar meer alleen maar aan. Ik moest en zou ooit terugkomen met de MTB!!
Ligurië of Liguria is een smalle reep land ingeklemd tussen de Appenijnen en de Mar Ligure.
De grootste stad is Genua, waar ook de luchthaven ligt, Genova voor de Italianen.
Gastheer Lorenzo noemt zijn streek: A Magical Cocktail. Ze biedt het beste van alle werelden: zon, zee, strand, cultuur, bergen, bossen en bovenal: een eindeloos netwerk aan paden en trails die ernaar smachten om het rubber van jouw banden te voelen.
Het pronkstuk is er de Alta Via ( Hoge Weg ), een oude Romeinse weg die loopt op de kam van de Apennijnen. De weg is ettelijke honderden kilometers lang, uitdagend technisch bij momenten en volledig gemarkeerd. Het is als een GR voor de wandelaars.
Wie heeft er ooit gehoord van dit ultieme, gigantisch grote MTB paradijs, op slechts anderhalf uurtje vliegen van Charleroi? Geen nood, ik had er ook nog niet van gehoord. Maar je gaat de Alta Via leren kennen. Eerst ga je erover lezen, hier op deze blog en ooit ga je toegeven aan de drang en naar hier komen om er zelf te rijden.

De primeur is aan mezelf en slachtoffer van dienst, Danny Flies. Wij, lucky bastards, rijden vanaf morgen “Edition Zero” van de Alta Via Stage race. Een achtdaagse MTB race die loopt over 500 km van de Alta Via. Edition Zero, omdat het een try-out is. De organisatie wil hun concept uitproberen op een klein, select gezelschap en bijschaven naar volgend jaar. In 2013 zijn ze bereid 200 teams van 2 rijders te ontvangen om hen de MTB-ervaring van hun leven te bezorgen.
Flies en ik arriveerden woensdag in deze prachtige omgeving. We werden gastvrij ontvangen door de organisatie: twee mannen met een droom, Marco en Lorenzo. (Beiden zijn ze eigenaars van fietshotels en organisatoren van de wereldberoemde 24 uren MTB race van Finale Ligure.  Onze landgenoot Yves Verbruggen won er in zijn wereldkampioentrui bij de Masters.) De droom van Lorenzo en Marco, waar ze 10 jaar aan werkten, wordt morgen waarheid. 
Wij beleefden al enkele zalige dagen op en naast de fiets, maar we kijken vooral uit naar wat nog gaat komen.
Morgen start de race en we streven ernaar jullie dagelijks op de hoogte te houden van onze belevenissen. Hou deze blog in het oog!





                                               

1 comment:

  1. Anonymous6/16/2012

    Ale zeg, helemaal klaar voor de start! 't ziet er fantastisch uit! Geniet ervan en volle gaas :-) Succes en groetjes van de buurvrouw;-)

    ReplyDelete

Hoi,
Tof dat je mij iets wil vertellen!
Groetjes,
Sara